Terug
RapportnummerRA-MOW-2011-031
TitelIdentificeren van risicogroepen in Vlaanderen
OndertitelTijdreeksbenadering
AuteursDimitris Karlis
Elke Hermans
UitgaveSteunpunt MOW, spoor Verkeersveiligheid 2007-2011
Aantal pagina's38
Datum12/06/2012
ISBN
Taal van het documentEngels
Partner(s)Universiteit Hasselt
WerkpakketAndere: Risicobepaling
Samenvatting

Jaarlijkse ongevallen- en blootstellingsdata voor Vlaanderen uit de periode 1991-2007 worden gebruikt om state-space modellen op te stellen en verkeersveiligheidsvoorspellingen voor de periode 2008-2015 te maken. We maken gebruik van het zogenaamde Latente Risico Tijdreeksmodel, dat geschikt is voor het modelleren van ongevallendata om op die manier inzicht te verkrijgen in de verkeersveiligheidssituatie die kan verwacht worden in de komende jaren. In dit model worden twee componenten, blootstelling enerzijds en verkeersdoden (of een andere categorie van verkeersslachtoffers) anderzijds, gelijktijdig beschouwd. Bovendien focussen we in de analyse ook op kleinere subgroepen, bepaald op basis van de leeftijd van het verkeersslachtoffer, het wegtype en het type weggebruiker (of zijn transportmodus). De voorspellingen duiden op een verwachte daling in het aantal verkeersdoden, hoewel dit niet aan hetzelfde tempo zal gebeuren voor de verschillende subgroepen.

DownloadPDF icon RA-MOW-2011-031.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito