Terug
RapportnummerRA-MOW-2011-022
TitelDe Road Accident Analyzer
OndertitelDeel III: Handleiding en case-study E313
AuteursKoen Van Raemdonck
Cathy Macharis
UitgaveSteunpunt MOW, spoor Verkeersveiligheid 2007-2011
Aantal pagina's53
Datum05/03/2012
ISBN
Taal van het documentNederlands
Partner(s)Vrije Universiteit Brussel
WerkpakketAndere: Referentiedatabank voor onderzoek naar verkeersveiligheid in Vlaanderen
Samenvatting

In dit rapport wordt de werking toegelicht van een GIS-tool, de Road Accident Analyzer (RAA), ontwikkeld om gevaarlijke wegsegmenten op het wegennet te identificeren. Het rapport vormt een soort handleiding voor het gebruik van deze RAA, waarin voor elke methode stapsgewijs de nodige inputdata, de werkwijze en de resultaten worden toegelicht aan de hand van een gevalstudie van de E313. De methodes waarvan de RAA gebruik maakt om gevaarlijke segmenten te identificeren zijn de volgende:

  • de methode van de ongevallendensiteit;
  • de methode van het ongevallenrisico;
  • de Empirical Bayes benadering.

Elk van deze methodes heeft voor- en nadelen. Zo is de eerste methode eenvoudig en gebruiksvriendelijk, maar neemt het belangrijke verklarende variabelen voor het gebeuren van een ongeval (in de eerste plaats het verkeersvolume) niet in rekening. De tweede methode is wel in staat om zulke wegeigenschappen mee te nemen in de analyse, maar gaat uit van een lineaire relatie tussen het aantal ongevallen en het verkeersvolume. De derde methode wordt als de state-of-the-art beschouwd, maar is ook complexer ten opzichte van de eerste twee. In dit rapport worden naast de werkwijze en resultaten voor elke methode, ook de voor- en nadelen van elke methode opgelijst.

 

Tot slot wordt ook een gevoeligheidsanalyse uitgevoerd op de gewichten die worden gebruik om letselernst in rekening te brengen. 4 scenario’s, analoog aan vorig steunpuntonderzoek, worden hierin uitgewerkt:

  • 1_1_1 waarin elk ongeval even belangrijk is;
  • De gewichten die op dit moment in Vlaanderen gebruikt worden (1_3_5);
  • 1_1_10 waarin vooral dodelijke ongevallen belangrijk zijn;
  • 1_10_10 waarin voornamelijk ongevallen met doden en zwaargewonden dienen vermeden te worden.
DownloadPDF icon RA-MOW-2011-022.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito