Terug
RapportnummerRA-MOW-2011-020
TitelTijdreeksmodellen voor verkeersongevallen predictie
Ondertitel
AuteursDimitris Karlis
Elke Hermans
UitgaveSteunpunt MOW, spoor Verkeersveiligheid 2007-2011
Aantal pagina's27
Datum06/02/2012
ISBN
Taal van het documentEngels
Partner(s)Universiteit Hasselt
WerkpakketAndere: Risicobepaling
Samenvatting

In dit overzichtsrapport wordt een kritische blik geworpen op de variëteit aan prognosemodellen die er bestaan in de literatuur en welke bruikbaar kunnen zijn voor het maken van voorspellingen omtrent de evolutie in de tijd van verkeersongevallen. Er wordt hierbij de nadruk gelegd op gedisaggregeerde analyse, oftewel analyse gericht op verschillende subgroepen uit de verkeersveiligheidpopulatie. Naast de klassieke tijdreeksmodellen en modellen voor discrete waardes komen de moderne en krachtige state-space modellen aan bod. Deze blijken bijzonder geschikt om verder te gebruiken bij toekomstige modelberekeningen. Ook aspecten die te maken hebben met de beschikbaarheid van benodigde gegevens worden verder besproken waarna een algemeen besluit wordt gevormd met betrekking tot de selectie van geschikte prognosemodellen die toelaten om analyses omtrent verkeersveiligheid in de toekomst voor verschillende subgroepen in Vlaanderen uit te voeren.

DownloadPDF icon RA-MOW-2011-020.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito