Terug
RapportnummerRA-MOW-2011-009
TitelHet ongevallenregistratieproces in Vlaanderen
OndertitelKwaliteitscontrole van de data en best practices
AuteursKoen Van Raemdonck
Fredriek Van Malderen
Cathy Macharis
UitgaveSteunpunt MOW, spoor Verkeersveiligheid 2007-2011
Aantal pagina's45
Datum01/09/2011
ISBN
Taal van het documentNederlands
Partner(s)Vrije Universiteit Brussel
WerkpakketAndere: Referentiedatabank
Samenvatting

Het is evident dat de kwaliteit van het onderzoek afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare data. In de context van verkeersveiligheid is de kwaliteit van de verkeersongevallen statistieken cruciaal voor onderzoek naar verkeersveiligheid. In dit rapport wordt het huidige ongevallenregistratieproces geanalyseerd. De ongevallenregistratie in België; en bijgevolg ook in Vlaanderen, kampt met belangrijke problemen zoals onderregistratie, onnauwkeurigheden, fouten en tijdige beschikbaarheid van ongevallengegevens. In het rapport wordt de kwaliteit van de ongevallendata getoetst op vlak van beschikbaarheid, compleetheid, correctheid, accuraatheid, consistentie en het up-to-date zijn van de ongevallenstatistieken. Het huidige ongevallenregistratieproces scoort matig op vlak van mobiliteit. Voordat de ongevallenstatistieken de eindgebruikers bereiken heeft deze data reeds een lange weg afgelegd, waarbij de data langs verschillende instanties passeert. Desondanks wordt de kwaliteit van de data aangeleverd door de politie aan de hand van verkeersongevallenformulieren slechts in beperkte mate opgewaardeerd door ADSEI (doden 30 dagen) en MOW (lokalisatie). In de zoektocht naar de methoden om de ongevallenregistratie te optimaliseren worden de registratieprocessen van Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Frankrijk onderzocht. Ten slotte worden de beste methoden en aanbevelingen voor Vlaanderen geformuleerd, gebaseerd op ongevallenregistratie in het buitenland: relevante koppelbare databases zoals politie databases, gerechtelijke informatie, medische databases…; GIS, diepte-studies, het gebruik ophogingfactoren ter compensatie van de onderregistratie en het gebruik van PDA en GPS bij de registratie ter plaatse komen aan bod.

DownloadPDF icon RA-MOW-2011-009.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito