Terug
RapportnummerRA-MOW-2010-005
TitelAcceptatie (draagvlak) voor Intelligente Snelheidsaanpassing (ISA).
OndertitelConceptueel kader en eerste resultaten.
AuteursSven Vlassenroot
Johan De Mol
Vincent Marchau
Karel Brookhuis
Frank Witlox
UitgaveSteunpunt MOW, spoor Verkeersveiligheid 2007-2011
Aantal pagina's32
Datum01/09/2010
ISBN
Taal van het documentEngels
Partner(s)Universiteit Gent
WerkpakketAndere: Duurzame mobiliteit
Samenvatting

Een belangrijke succesfactor bij de implementatie van nieuwe voertuigtechnologieën ligt in het begrijpen hoe de potentiële gebruikers deze toepassingen zullen ervaren.

 

Hoewel wordt erkend  dat aanvaarding, draagvlak of de aanvaardbaarheid belangrijk is, ontbreekt het toch nog steeds aan een duidelijke afbakening van de begrippen en een meetmethode. In dit rapport wordt het concept beschreven voor de begrippen aanvaarding en aanvaardbaarheid aan de hand van bestaande theorieën en uitgevoerd onderzoek rond ISA.

 

Door analyse van de verschillende theorieën en methoden die worden gebruikt in ISA proeven kwamen we bij de 14 meest potentiële indicatoren die de aanvaardbaarheid kunnen beïnvloeden.

 

In ons onderzoek stelden we de vraag of er aanvaardbaarheid van ISA is door het publiek? 6370 personen in regio Vlaanderen en 1158 personen in Nederland hebben gereageerd op een web-enquête. De respondenten achten vooral hun eigen rijgedrag als de grootste invloed op ongevallen in plaats van omgevingsfactoren, zoals infrastructuur of zelfs andere chauffeurs. Sterker nog, de respondenten geven aan dat ITS ten goede zou kunnen komen om hun rijgedrag te ondersteunen.

 

95% van de respondenten zijn voorstander van één of andere vorm van ISA. Zeven op de tien bestuurders geeft de voorkeur aan een informatief of waarschuwend systeem.

 

Drie van de tien bestuurders willen nog verder gaan en kiezen voor een ondersteunende of zelfs een beperkende ISA. Voor deze laatste systemen blijkt wel de penetratiegraad van zeer groot belang.

DownloadPDF icon RA-MOW-2010-005.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito