Terug
RapportnummerRA-MOW-2010-002
TitelDe stakeholders en hun criteria op vlak van verkeersveiligheidsmaatregelen
OndertitelDe volgende stappen in de ontwikkeling van het MAMCA
AuteursKoen Van Raemdonck
Elena Novikova
Fredriek Van Malderen
UitgaveSteunpunt MOW, spoor Verkeersveiligheid 2007-2011
Aantal pagina's36
Datum01/04/2010
ISBN
Taal van het documentEngels
Partner(s)Vrije Universiteit Brussel
WerkpakketAndere: Evaluatietechnieken
Samenvatting

Een van de grote uitdagingen voor de beleidsmakers bestaat erin een afweging te maken tussen de belangen van economische ontwikkelingen en het milieu, terwijl tegelijkertijd rekening dient gehouden te worden met de sociale prioriteiten en verdelingseffecten van de beslissingen. Mobiliteit is een goed voorbeeld van dit complexe gegeven, waarbij moeilijke keuzes dienen gemaakt te worden. De beleidsmakers die de betrokken stakeholders betrekken bij het beslissingsproces zullen potentieel meer inzicht en kennis hebben over de problemen en alternatieven. Bij de evaluatie van de duurzaamheid van verkeersveiligheidsmaatregelen dient dus rekening gehouden te worden met de voorkeuren en objectieven van de stakeholders. Daarvoor wordt de Multi-Actor Multi-Criteria Analyse, ontwikkeld door Macharis (2004), voorgesteld als een evaluatiemethode die het mogelijk maakt om materiële en immateriële criteria te combineren wanneer men de belangen van de verschillende stakeholders in kaart tracht te brengen. Eerst wordt in dit rapport het concept van duurzame verkeersveiligheid uitgelegd, waarna de theorie van de stakeholders wordt toegelicht. Vervolgens worden er enkele scenario’s weergegeven voor de belangrijkste verkeersveiligheidsmaatregelen. In het vierde deel wordt er een overzicht gegeven van de belangrijkste stakeholders en hun criteria op basis van hun doelstellingen. De beoordeling van de directe en indirecte effecten van verkeersveiligheid wordt nagegaan door middel van een literatuurstudie en een grondige analyse van de Europese projecten waarvan het hoofddoel de uitvoering en evaluatie van verkeersveiligheidsmaatregelen was. Het rapport eindigt met enkele besluiten.

DownloadPDF icon RA-MOW-2010-002.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito