Terug
RapportnummerRA-2002-01
TitelInleiding tot Economische Afwegingsmethoden op Verkeersveiligheidsmaatregelen.
Ondertitel
AuteursHella Staes
Bram De Brabander
UitgaveSteunpunt Verkeersveiligheid 2002-2006
Aantal pagina's54
Datum01/11/2002
ISBN
Taal van het documentNederlands
Partner(s)LUC (nu UHasselt), PHL
WerkpakketAndere: Infrastructuur en ruimte, Handhaving en beleid
Samenvatting

Om de verkeersveiligheidsdoelstelling te bereiken dient een maatregelenpakket uitgevoerd te worden. Bij de opstelling van het maatregelenpakket dienen er prioriteiten tussen verschillende maatregelen gesteld te worden. Een maatregel die bijvoorbeeld meer slachtoffers bespaart en hetzelfde kost dan een andere maatregel krijgt een hogere prioriteit. Bij een kosteneffectiviteitsanalyse worden maatregelen op deze manier gerangordend. De haalbaarheid van de doelstelling en de betaalbaarheid van het maatregelenpakket kan nagegaan worden. Uit internationale studies komt naar voor dat het potentieel om de efficiëntie van maatregelenpakketten te verhogen groot is. Een Vlaamse kosteneffectiviteitsanalyse kan dus leiden tot meer slachtofferpreventie.

 

Een andere mogelijkheid is te rekenen met de kost van ongevallen ipv met het aantal slachtoffers. De kost van ongevallen wordt vergeleken met de kost van verkeersveiligheidsmaatregelen. De kosten van ongevallen bestaan oa uit medische kosten, kosten van verloren productiecapaciteit, schade aan eigendom, administratiekosten, humane kosten verbonden aan leed en verdriet, en andere kosten zoals de kost van meer files. Gezien de hoge kost van ongevallen dient verkeersveiligheid een voldoende hoge prioriteit te krijgen. Door de kosten van ongevallen af te wegen tegen de kosten van efficiënte verkeersveiligheidsmaatregelen kan men een idee krijgen van de hoogte van het ideale budget voor verkeersveiligheid. In een kosten-batenanalyse worden alle effecten dus monetair gewaardeerd.

 

Vlaanderen wordt op dit moment met een hoge ongevalskost geconfronteerd terwijl er een groot potentieel is om de verkeersveiligheid te verhogen. Door de selectie en uitvoering van kosteneffectieve en maatschappelijk winstgevende maatregelen kan de welvaart en het welzijn van onze maatschappij verhoogd worden.

DownloadPDF icon RA-2002-01.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito