Terug
RapportnummerRA-2004-43
TitelRanking and Selecting Dangerous Accident Locations: Correcting for the Number of Passengers and Bayesian Ranking Plots
Ondertitel
AuteursKarolien Geurts
Geert Wets
Tom Brijs
Dimitris Karlis
Koen Vanhoof
UitgaveSteunpunt Verkeersveiligheid 2002-2006
Aantal pagina's20
Datum15/12/2004
ISBN
Taal van het documentEngels
Partner(s)LUC (nu UHasselt)
WerkpakketAndere: Knowledge traffic unsafety
Samenvatting

In Vlaanderen worden momenteel ongeveer 1014 ongevallenlocaties als ‘gevaarlijk’ beschouwd. Deze gevaarlijke plaatsen of zogenoemde ‘gevaarlijke punten’ worden geselecteerd op basis van hun historische ongevallendata voor de periode 1997_1999. Meer bepaald wordt een combinatie van gewichten gebruikt om de gevaarlijke ongevallenlocaties te rangschikken en te selecteren: respectievelijk 1 voor elke licht gewonde, 3 voor elke zwaar gewonde en 5 voor elke dode (combinatie 1_3_5). In het eerste deel van dit rapport wordt een sensitiviteitsanalyse uitgevoerd om te onderzoeken welke impact het aantal passagiers in een voertuig heeft op de rangschikking van ongevallocaties. In het tweede deel van dit onderzoek wordt het gebruik van Bayesian ranking plots onderzocht om de kans dat een locatie als gevaarlijk wordt gerangschikt (geschat uit een hiërarchisch Bayesiaans model) visueel voor te stellen. Resultaten tonen aan dat het toekennen van gewichten aan de ernst van het ongeval in plaats van aan alle gewonde inzittenden een belangrijk effect heeft op de selectie en rangschikking van gevaarlijke ongevallocaties. De overheid moet dan ook zorgvuldig beslissen of ze locaties willen rangschikken aan de hand van de ernst van het ongeval of de ernst en het aantal van alle gewonde inzittenden. Verder kunnen ranking plots gebruikt worden door het beleid om aan de hand van een grafisch instrument gevaarlijke ongevallocaties te selecteren op basis van een statistisch onderbouwde methode.

DownloadPDF icon RA-2004-43.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito