Terug
RapportnummerRA-2004-46
TitelEffectiviteit van onbemande camera's
OndertitelEen case study uit het stadsgewest Antwerpen
AuteursErik Nuyts
UitgaveSteunpunt Verkeersveiligheid 2002-2006
Aantal pagina's38
Datum02/02/2005
ISBN
Taal van het documentNederlands
Partner(s)PHL
WerkpakketAndere: Infrastructuur en ruimte
Samenvatting

Einde 2002 werden onbemande camera’s geplaatst op drie assen in de stad Antwerpen. Deze camera’s registreren zowel roodlicht als snelheidsovertredingen. In dit rapport berekenen we het effect van de onbemande camera’s op het aantal ongevallen. Door het gebruik van een vergelijkingsgroep werd in de berekening gecorrigeerd voor de algemene trend van de verkeersongevallen en voor regressie naar het gemiddelde.

 

De resultaten van de drie assen werden in een meta-analyse samen genomen om een algemenere, en dus beter extrapoleerbare schatting te maken van de effectiviteit van onbemande camera’s. In de meta-analyse vinden we voor alle ongevallen, inclusief die met enkel materiële schade, een net niet significante daling (P=0.079) van -14%. Het betrouwbaarheidsinterval bedraagt [-27%, +1%]. Voor ongevallen met doden of gewonden vinden we een significante daling van -27%, [ -43%, -7%].

 

Uit de berekening bleek dat de regressie naar het gemiddelde nauwelijks invloed had op het eindresultaat. Maar zonder correctie van de algemene trend zou het effect van de onbemande camera’s met ± 10% overschat zijn.

 

Voor elk van de locaties is de geschatte daling van de ongevallen met doden en gewonden groter dan de daling van alle ongevallen (inclusief enkel materiële schade). Onbemande camera’s zijn dus effectiever voor ernstige ongevallen dan voor de ongevallen met materiële schade.

 

De data van Antwerpen laten niet toe om uitspraken te doen over mogelijke halo-effecten van onbemande camera’s.

DownloadPDF icon RA-2004-46.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito