Terug
RapportnummerRA-2005-62
TitelWelvaartsimplicaties van overheidsoptreden
OndertitelDe public interest benadering
AuteursLiesbet Deben
UitgaveSteunpunt Verkeersveiligheid 2002-2006
Aantal pagina's60
Datum26/07/2005
ISBN
Taal van het documentNederlands
Partner(s)Universiteit Hasselt
WerkpakketAndere: Handhaving
Samenvatting

Diverse juridische regimes, zoals aansprakelijkheid, belastingen en directe overheids regulering zijn bij het verkeersveiligheidsbeleid betrokken. Het opgelegde regime is afhankelijk van de benadering van de regelgever. Ongeacht de terminologie en de werkwijze beogen alle vermelde methodes hetzelfde doel, namelijk het geven van prikkel aan rechtssubjecten zodat deze zich conformeren aan de vastgestelde beleidsdoelen. Bij de bepaling van het verkeersveiligheidsbeleid wordt de vraag gesteld op welke gronden de overheid zich bij de keuze uit het bestaande gamma aan rechtsregimes baseert en of deze keuze een gepast beleid toelaat. Daarom wordt vanuit rechtseconomisch perspectief de gedragssturing door de verschillende instrumenten beschreven. De centrale vraag is hier of het geldende recht de door de wetgever beoogde effecten teweegbrengt. Bij de beoordeling van de effici├źntie wordt uitgegaan van de assumptie dat de overheid het algemene belang in hun handelen centraal stelt. Natuurlijk moet bij de analyse van de verkeersveiligheidssituatie eerst de vraag worden beantwoord of overheidsinterventie noodzakelijk is. Vervolgens wordt bij een bevestigend antwoord onderzocht of de gekozen overheidsmaatregel een aangepaste oplossing aanbiedt voor het gestelde probleem. Door de analyse van de verschillende rechtsregimes wordt de rol van de wetgeving bij de verbetering van de verkeersomgeving verduidelijkt. De resultaten van het onderzoek kunnen dienen als het vertrekpunt voor een de evaluatie van recht en beleid.

DownloadPDF icon RA-2005-62.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito