Terug
RapportnummerRA-2006-102
TitelEen administratieve kostenschatting van de Belgische en de Nederlandse verkeersboete
Ondertitel
AuteursLiesbet Deben
UitgaveSteunpunt Verkeersveiligheid 2002-2006
Aantal pagina's101
Datum30/11/2006
ISBN
Taal van het documentNederlands
Partner(s)Universiteit Hasselt
WerkpakketAndere: Handhaving
Samenvatting

Sinds de invoering van de bestuurlijke boete wordt deze sanctie op diverse juridische domeinen als een alternatief voor de strafrechtelijke boete naar voren geschoven. De eerste reden die hiervoor wordt aangehaald is dat het strafrecht geen passend antwoord op de maatschappelijke ontwikkelingen kan bieden. Omdat het maatschappelijke welvaartsverlies van een lichte verkeersovertreding niet opweegt tegen de kosten van de strafrechtelijke procedure zou de bestuurlijke procedure ook in België de lichte verkeersovertredingen kunnen sanctioneren tegen lagere kosten.

 

Om deze stelling te onderzoeken wordt de huidige Belgische procedure beschreven. In België biedt de onmiddellijke inning namelijk een alternatief voor de bestuurlijke verkeersboete. Deze strafrechtelijke procedure is vergelijkbaar met de bestuurlijke boeteprocedure en komt ook alleen maar in aanmerking voor lichte en eenvoudige verkeersovertredingen die ook door de bestuurlijke verkeersboete kunnen worden gesanctioneerd. Na de verduidelijking van de procedures wordt een kostenraming opgesteld van de administratieve kosten van de Nederlandse en de Belgische verkeersboete. Zo wordt bepaald of de kosten van deze alternatieve strafrechtelijke boetes vergelijkbaar zijn met de bestuurlijke verkeersboete.

 

Uit het opgebouwde kostenmodel blijkt alvast van wel. In tegenstelling tot de verwachtingen blijkt op basis van de schatting van de administratieve procedurekosten dat zowel per fase als voor de hele procedure kan worden besloten dat het Belgische alternatieve sanctioneringssysteem lagere administratieve kosten heeft en bijgevolg niet omwille van administratieve kostenredenen moet worden aangepast. Als dusdanig biedt de Belgische alternatieve sanctionering van lichte en eenvoudige verkeersovertredingen eveneens een volwaardig alternatief voor de bestuurlijke verkeersboete.

DownloadPDF icon RA-2006-102.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito