Terug
RapportnummerRA-2006-78
TitelPassieve veiligheid beoordeeld met botsproeven: EuroNCAP
OndertitelToelichting en evaluatie van het European New Car Assessment Programme
AuteursTobias Denys
UitgaveSteunpunt Verkeersveiligheid 2002-2006
Aantal pagina's32
Datum25/01/2006
ISBN
Taal van het documentNederlands
Partner(s)Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek
WerkpakketAndere: Voertuigtechniek
Samenvatting

EuroNCAP is het Europese crashtestprogramma dat aan personenwagens scores (in de vorm van een aantal sterren) toekent met betrekking tot passieve veiligheid voor volwassen inzittenden, kinderen in kinderzitjes en voetgangers. EuroNCAP wordt gesteund door 5 Europese overheden (Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Zweden en Nederland), de Europese Commissie, automobielfederaties, een internationale consumentenorganisatie en een vertegenwoordiging van Britse verzekeraars. Om de hierboven vermeldde scores te kunnen toekennen worden de resultaten van frontale en zijdelingse impacttesten, paaltesten en voetgangerstesten grondig geanalyseerd. De scores bieden aan de consument de mogelijkheid om verschillende voertuigen met elkaar te vergelijken op gebied van passieve veiligheid. Aan de constructeurs wordt de mogelijkheid geboden de behaalde scores te gebruiken voor publicitaire doeleinden.
 

Sinds de opstart van EuroNCAP in 1996 is met betrekking tot veiligheid voor volwassen inzittenden een duidelijke toename van de toegekende scores waarneembaar. Bij de veiligheid voor voetgangers is deze toename niet merkbaar. Aangezien de veiligheid voor kinderen in kinderzitjes pas sinds eind 2003 wordt beoordeeld, is het nog te vroeg hier uitspraken over te doen.
 

Uit Europees onderzoek is gebleken dat de resultaten van EuroNCAP, wat veiligheid voor volwassen inzittenden betreft, een goede indicatie vormen van de werkelijke gevolgen van verkeersongevallen. Er is een sterke correlatie gevonden tussen het aantal toegekende sterren en de ernst van de opgelopen letsels. Ook op voertuigniveau blijken de resultaten van de gesimuleerde botsingen overeen te komen met de werkelijke gevolgen van een verkeersongeval.
 

Naar de Vlaamse en Belgische overheid wordt de aanbeveling geformuleerd toe te treden tot EuroNCAP. Op deze manier kan invloed uitgeoefend worden op het beleid binnen EuroNCAP en kunnen de voorstellen met betrekking tot het uitbreiden van de crashtesten (botscompatibiliteit, whiplash, verschillende testsnelheden, fietserveiligheid, ...) ten uitvoer gebracht worden.

DownloadPDF icon RA-2006-78.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito