Terug
RapportnummerRA-2007-109
TitelVeiligheidsverhogende voertuigtechnologie voor zwaar vervoer.
OndertitelOverzicht, beschrijving en technische aspecten van veiligheidstechnologie voor vrachtwagens en bussen.
AuteursTobias Denys
Gerwin Zomer
Joost Schafrat
UitgaveSteunpunt Verkeersveiligheid 2002-2006
Aantal pagina's36
Datum26/01/2007
ISBN
Taal van het documentNederlands
Partner(s)Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek
WerkpakketAndere: Voertuigtechniek
Samenvatting

Deze literatuurstudie richt zich op zwaar vervoer, met name vrachtwagens boven de 3500 kg totaalgewicht (voertuig + belading) en bussen voor het vervoer van meer dan acht personen. Uit onderzoek blijkt dat bussen over het algemeen zeer veilige voertuigen zijn. Door zowel het ontwerp als het gebruik is een bus vele malen veiliger dan vrijwel alle andere vormen van vervoer. Desalniettemin is gebleken dat in het geval zich een ongeval voordoet, er wel vaak een groot aantal slachtoffers vallen. Voor vrachtwagens geldt dat zij niet vaker bij ongevallen betrokken zijn dan andere voertuigen. Door hun voertuigeigenschappen zorgen zij echter wel vaker voor (zwaar) letsel, vooral bij de tegenpartij.
 

Dit rapport geeft een overzicht van de beschikbare en in ontwikkeling zijnde technologieën ter verhoging van de bescherming van inzittenden van zwaar vervoer. Voorbeelden hiervan zijn airbags, gordels en kreukelzones maar ook stabiliteitsprogramma’s, adaptieve snelheidsregeling gecombineerd met noodstopassistentie en andere. Daarnaast wordt ook naar technieken gekeken die de andere weggebruikers beschermen tegen de mogelijke gevaren die met zwaar vervoer gepaard gaan, zoals bijvoorbeeld voetgangerbeschermig. Voorafgaand aan dit technische overzicht is een overzicht van relevante wetgeving voor zwaar vervoer opgenomen.
 

Van de ongevallen met zwaar vervoer blijkt het overgrote deel te wijten aan menselijk falen, waarbij in 10 tot 20% van de gevallen vermoeidheid een van de oorzaken is. Een relatief eenvoudige maatregel, met name het streng handhaven van de opgelegde rij- en rusttijden, zou dus al een positief effect hebben op de verkeersveiligheid. Indien er bij ongevallen slachtoffers vallen onder de inzittenden van zwaar vervoer is dit vaak te wijten aan het niet dragen van de gordel. Een andere, relatief eenvoudige maatregel, behelst bijgevolg een verscherpte controle op de gordeldraagplicht bij inzittenden van zwaar vervoer. Gordelverklikkers installeren kan net zoals bij personenwagens een positieve invloed hebben op de gordeldracht. Technologie die gericht is op het voorkomen van ongevallen, zoals stabiliteitsprogramma’s en noodstopassistentie, zouden aangemoedigd kunnen worden via financiële stimuli. De andere weggebruikers kunnen beter beschermd worden indien de zijdelingse bescherming geoptimaliseerd zou worden, evenals de frontale bescherming.

DownloadPDF icon RA-2007-109.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito