Terug
RapportnummerRA-MOW-2009-004
TitelIntelligent Speed Adaptation
OndertitelFrom Trial Support to Public Support
AuteursSven Vlassenroot
Johan De Mol
Karel Brookhuis
Vincent Marchau
Frank Witlox
UitgaveSteunpunt MOW, spoor Verkeersveiligheid 2007-2011
Aantal pagina's23
Datum03/09/2010
ISBN
Taal van het documentEngels
Partner(s)UGent
WerkpakketAndere: Sustainable transportation
Samenvatting

Intelligente Snelheidsaanpassing of ISA is een intelligent transportsysteem dat kan bijdragen tot een betere verkeersveiligheid. In 2002 werd de eerste ISA_trial gehouden met een actief gaspedaal. 34 personenwagens en 3 bussen werden hiermee uitgerust. Hierbij voelde de bestuurder een tegendruk in het gaspedaal wanneer hij/zij sneller reed dan toegestaan. Uit de resultaten bleek dat de adaptatie en acceptatie van het systeem vrij hoog was. Ook had de trial tot doel om meer draagvlak te creëren. Hierbij werd gebruik gemaakt van rolmodellen die participeerden in de trial. De laatste jaren ligt de focus nu ook meer op het bepalen van het draagvlak voor ITS. In dit rapport wordt het concept draagvlak en aanvaarding verder uitgediept en toegepast op ISA.

DownloadPDF icon RA-MOW-2009-004.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito