Terug
RapportnummerRA-MOW-2009-007
TitelSnelheidsbordendatabank voor snelheidsbeheer
OndertitelTechnische en beleidsvoorbereidende aspecten
AuteursSven Vlassenroot
Koen De Baets
Wim Vandenberghe
Johan De Mol
UitgaveSteunpunt MOW, spoor Verkeersveiligheid 2007-2011
Aantal pagina's51
Datum03/09/2010
ISBN
Taal van het documentNederlands
Partner(s)UGent
WerkpakketAndere: Duurzame mobiliteit
Samenvatting

Een belangrijke drempel bij het gebruik van in-voertuig aanwezige (Intelligente Transportsystemen) ITS is het ontbreken van correcte weginformatie. In navolging van de diverse gehouden pilootprojecten in Europa werd de aanzet gegeven om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van een snelheidsdatabase en hoe deze informatie naar de voertuigen moet worden gestuurd.
 

Binnen het Europees project SpeedAlert werd een functioneel kader opgesteld om in-voertuig snelheidsinformatie mogelijk te maken. Dit kader houdt rekening met de huidige technische mogelijkheden en speelt in op de mogelijkheden van in-voertuigsystemen die interactief reageren met de weginfrastructuur en andere relevante actoren. Binnen het functioneel kader van snelheidsinformatie moet rekening worden gehouden met volgende aspecten: data collectie, genereren & updates, dataproces en verwerking, communicatie infrastructuur, communicatie interface en de snelheidsinformerende applicatie.
 

Verschillende ITS systemen hebben correcte snelheidsinformatie nodig. Op basis van de kwaliteitskarakteristieken worden bepaalde prioriteiten naar voorgeschoven die moeten gerealiseerd worden. Deze aanbevelingen en richtlijnen werden opgemaakt op basis van meningen en visies van diverse stakeholders (industrie, gebruikersgroepen, overheid).
 

In een volgende stap wordt kort weergegeven hoe de Vlaamse Overheid stappen neemt om informatie te verkrijgen en welke onderzoeksinitiatieven er worden (werden) genomen i.v.m. ITS. Hieruit blijkt dat Vlaanderen nog aan het prille begin staat ivm ITS gebruik en onderzoek.
 

Op basis van voorgaande initiatieven en onderzoeken kunnen er enkele aanbevelingen geformuleerd worden voor Vlaanderen. Aangezien het maken van een snelheidskaart en het voorzien van snelheidsinformatie een Europese aangelegenheid wordt (qua richtlijnen) is het toch van belang dat Vlaanderen – gezien de investering in de bordendatabank – hierop tijdig inspeelt. Deze aanbevelingen moeten dan ook geplaatst worden binnen deze Europese context. Deze aanbevelingen kaderen vanaf het creëren van een coherente classificatie van snelheden, de collectie van data tot hoe de overheid diverse initiatieven kan ondersteunen.

DownloadPDF icon RA-MOW-2009-007.pdf
Lijn

Missie

Het Steunpunt Verkeersveiligheid voert in opdracht van de Vlaamse overheid beleidsondersteunend wetenschappelijk onderzoek uit over verkeersveiligheid. Het Steunpunt

Verkeersveiligheid is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Hasselt, de KU Leuven en VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Partners

Leuven vito